_______________________________________________
PENERAPAN
KEMAHIRAN BERFIKIR DALAM PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN KE ATAS
KANAK-KANAK
SINDROM DOWN - KAJIAN KES
________________________________________________
Suraya
Bt Bai
Pusat
Pengajian Ilmu Pendidikan USM
ABSTRAK
Kajian ini bertujuan untuk melihat kemahiran
guru dalam penerapan kemahiran berfikir (KB)
sewaktu pengajaran dan pembelajaran (P&P) ke atas kanak-kanak
Sindrom Down (SD). Kajian ini melibatkan
enam orang guru di tiga buah sekolah Integrasi Pendidikan Khas bantuan penuh
kerajaan di Daerah Larut, Matang, dan Selama. Kajian ini merupakan satu kajian kes
yang menggunakan kaedah soal selidik, temu bual dan pemerhatian untuk
mendapatkan data dan maklumat. Kaedah soal selidik dan pemerhatian kepada guru
pendidikan khas menggunakan skala 5 point untuk mengetahui tahap kekerapan dan
kemahiran guru dalam penerapan KB sewaktu P&P. Kaedah temubual kepada guru
adalah untuk mengetahui penggunaan BBM, kaedah pengajaran dan aspektasi guru
sewaktu penerapan KB dalam P&P terhadap kanak-kanak SD. Kaedah pemerhatian pula adalah untuk melihat
kemahiran guru dalam merancang rancangan pelajaran, kemahiran guru dalam
menarik perhatian kanak-kanak SD terhadap P&P dan melihat tahap kesedaran
guru sewaktu penerapan KB dalam P&P.
Data-data yang diperolehi di analisis secara peratusan dan purata.
Dapatan kajian menunjukkan guru pendidikan khas menggunakan BBM yang
bersesuaian sewaktu P&P untuk penerapan KB ke atas kanak-kanak SD. Kajian juga mendapati guru mengaplikasikan kaedah pengajaran yang
pelbagai bagi menarik perhatian kanak-kanak SD terhadap P&P. Berdasarkan hasil pembelajaran enam orang
kanak-kanak SD yang dinilai, dapatan kajian menunjukkan kanak-kanak SD mampu
menerima KB yang diterapkan walaupun tidak menguasai sepenuhnya.
1.0 Pendahuluan
Kebolehan berfikir
dengan berkesan sangat penting dalam menghadapi cabaran-cabaran kehidupan
seharian yang kian kompleks dan canggih. Modenasasi dan perubahan yang pesat
mendedahkan individu kepada pelbagai pilihan yang memerlukan kemahiran membuat
keputusan dengan berkesan. Lantaran itu,
sistem pendidikan di Malaysia
kini, ini tidak hanya menekankan kepada
kemahiran 3M ( menulis, membaca dan mengira) sahaja tetapi turut menekankan kemahiran berfikir,
kemahiran saintifik dan kemahiran teknologi.
Terdapat pelbagai jenis kemahiran berfikir
mengikut pandangan dan aliran pemikiran yang dikemukakan oleh ahli-ahli pemikir
seperti Mayer, Edward de Bono dan lain-lain lagi. Sungguhpun begitu secara amnya kemahiran
berfikir dapat dibahagikan kepada dua domain utama, iaitu kemahiran berfikir
secara kritis dan kemahiran berfikir secara kreatif. Kemahiran Berfikir secara Kritis dan Kreatif
(KBKK) dijadikan asas dalam penguasaan ilmu dan kemahiran, KBKK telah
diterapkan dalam sukatan dan rancangan
pelajaran KBSR dan KBSM sejak 1994 sama ada di sekolah biasa atau di sekolah
pendidikan khas.
2.0
Latar Belakang
Dalam sistem pendidikan Malaysia ,
tumpuan terhadap perkembangan daya
intelek seseorang individu mendapat saranan utama dalam Falsafah
Pendidikan Kebangsaan (FPK) (Kementerian Pendidikan Malaysia, 1988). Unsur intelek diberikan perhatian utama dalam
FPK bagi melahirkan pelajar-pelajar yang sentiasa berfikiran kritis dan
kreatif. Aspek Kemahiran berfikir tidak
diajar secara langsung, tetapi diharapkan dapat dihasilkan secara sampingan
dalam proses pengajaran dan pembelajaran (Kementerian Pendidikan Malaysia,
1993)
Dalam Sukatan Pelajaran KBKK untuk kursus
Diploma Perguruan Khas, (Kementerian Pendidikan Malaysia, 1996) menjelaskan
bahawa berfikir adalah satu kemahiran.
Kemahiran berfikir boleh dilatih agar lebih konsisten supaya selaras dengan
fitrah kehidupan. Pusat Perkembangan
Kurikulum mula memperkenalkan KBKK dalam sistem persekolahan pada tahun 1990.
Kemahiran berfikir yang diberi perhatian dalam perkembangan sistem pendidikan
ialah kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif.
Kemahiran berfikir adalah kemahiran intelek. Mengikut Taksonomi
Bloom kemahiran berfikir boleh dibahagi kepada dua iaitu kemahiran berfikir aras rendah dan aras
tinggi. Kemahiran berfikir aras rendah
tidak memerlukan pemikiran yang luas dan mendalam.
2.1. Pendidikan Khas Di Malaysia
Pendidikan khas merupakan perkhidmatan dan kemudahan pendidikan yang
disediakan untuk individu berkeperluan khas atau kurang upaya (Wikipedia,
2005). Kategori individu kurang upaya yang perlu mengikuti
program dan perkhidmatan pendidikan khas terdiri daripada merekayang mengalami
kecacatan mental, bermasalah pembelajaran, gangguan emosi dan tingkah
laku, gangguan komunikasi - pertuturan
dan bahasa, hilang pendengaran, hilang penglihatan, kecacatan fizikal dan golongan pintar cerdas
(www. geotica. com. 2006).
Dasar mengenai Pendidikan Khas di Malaysia mula dinyatakan dalam Akta Pembelajran 1961
yang kemudiaannya disemak dan diganti dengan Akta Pendidikan 1996. Bagi
tujuan pelaksanaan pula, kementerian
pelajaran mengadakan peraturan-peraturan pendidikan (Pendidikan Khas)
1997. Berdasarkan Akta Pendidikan 1996 –
Peraturan-peraturan Pendidikan Khas (1997), ‘ murid-murid dengan keperluan
khas’ bermaksud murid-murid yang mempunyai :
a) kecacatan
penglihatan atau
b) kecacatan
pendengaran atau
c) masalah
pembelajaran
Program
tersebut diwujudkan di sekolah harian biasa rendah dan menengah serta sekolah
menengah teknik atau vokasional yang menggunakan pendekatan pengajaran dan
pembelajaran secara pengasingan dan separa insklusif. Sehubungan itu, program pendidikan khas yang
ditawarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia melibatkan pendidikan
peringkat prasekolah, sekolah rendah, dan sekolah menengah. Pendidikan peringkat menengah menyediakan dua
jenis aliran iaitu akademik dan teknik atau vokasional (Buletin Pendidikan
Khas, 1997). Tempoh pengajian bagi murid-murid berkeperluan sekolah rendah
selama enam tahun, sementara bagi sekolah menengah selama lima tahun. Namun demikian, tempoh tersebut
boleh dilanjutkan sehingga maksimun dua tahun mengikut keperluan murid-murid
berkenaan (Jabatan Pendidikan Khas, 2003).
Pendidikan
bagi murid-murid dengan keperluan khas seperti bermasalah pembelajaran, masalah
pendengaran, disleksia, autisme dan sindrom down adalah sebahagian perancangan
dan pelaksanaan sistem pendidikan negara.
2.2. Sindrom Down
Sindrom Down (SD) atau trisonomi
21 merupakan kecacatan genetik disebabkan oleh kehadiran sebahagian atau
kesemua kromosom 21. Perkataan Sindrom Down sebenarnya
berasal daripada nama doktor yang mengenal pasti masalah ini, Dr. John Langdon Down, doktor British yang pertama
kali menggambarkannya pada tahun 1866. Keadaan ini bercirikan oleh gabungan perbezaan besar dan
kecil pada struktur badan. Sering kali Sindrom Down dikaitkan dengan kelemahan
keupayaan berfikir (kognitif) dan tumbesaran kanak-kanak dan juga perwatakan
muka. Sindrom Down biasanya dikenal pasti semasa kelahiran.
Mereka yang mempunyai SD berkemungkinan mempunyai
keupayaan kognitif lebih rendah berbanding purata, sering kali antara sedikit
kepada serdahana terencat akal. Kelemahan perkembangan seringkali ditonjolkan
sebagai kecenderungan terhadap pemikiran konkrit. Sejumlah kecil berhadapan
dengan kecacatan akal yang jelas atau teruk. Kebangkalian SD dianggarkan
sekitar 1 setiap 800 atau hingga 1 setiap 1,000 kelahiran. Hal ini dinyatakan oleh
Shepperdson (1988) dalam bukunya ‘Growing
up with Down’s Syndrome.’
Menurut Davis
& Silverman (1970), SD merupakan satu kecelaruan kromosom yang kerap
berlaku. Didapati 95% daripada kanak-kanak yang menghidap penyakit ini
mempunyai genotaip yang abnormal pada kromosom yang ke-21 dan 5% kes SD
disebabkan oleh kelebihan kromosom yang lain.
SD boleh didefinisikan sebagai keadaan yang disebabkan oleh masalah
berlebihan kromosom dan bahan kimia yang
tidak seimbang yang mengakibatkan kelembapan perkembangan fizikal, akal dan
pertuturan (Chapman, 1997)
2.5.
Teori Kajian
Kajian ini
akan dijalankan dengan menggunakan pendekatan Taksonomi Bloom (1956) yang
menumpukan domain kognitif. Bloom (1956)
telah mengkategorikan domain kognitif kepada enam aras yang terdiri dari ;
pengetahuan (knowledge), kefahaman (comprehension), aplikasi (application), analisis (analysis),
sintaksis (synthesis) dan penilaian (evaluation). Aras pemikiran yang
diketengahkan oleh Bloom boleh dibahagi kepada dua kategori penting iaitu aras
rendah (low-order or convergent) dan
aras tinggi (higher-order or divergent).
3.0 Pernyataan Masalah
3.1 Kelas Integrasi
i) Pelajar yang
mengalami masalah pembelajaran seperti autisme, hiperaktif, dekslesia, ‘slow leaner’ dan sindrom down
ditempatkan di dalam kelas yang sama.
Guru mengaplikasikan P&P yang sama sedangkan mereka mempunyai pelbagai tahap pencapaian penguasaan
kemahiran berfikir (KB), hal ini menyebabkan tumpuan guru tidak berfokus kepada
kanak-kanak SD, implikasinya proses
P&P tidak dapat menarik minat kanak-kanak SD dan mengakibatkan penguasaan
KB terganggu.
ii) Kanak-kanak SD Trisonomi 21 boleh mengurus
diri sendiri namun tahap KB kanak-kanak ini sukar dikenalpasti dan tumpuan
kanak-kanak SD terhadap P&P hanya dalam masa yang singkat, kanak-kanak SD
mempunyai perkembangan mental yang lambat.
‘Intelligent Quotient’ (IQ) adalah antara 35 dan 70, dengan purata
sebanyak 55 (Nor Asri Jani, 2007), selain itu kanak-kanak ini kurang diberi
peluang menggunakan kebolehan dan keupayaan pemikiran mereka kerana P&P
lebih menumpukan kepada pendekatan yang membolehkan pelajar memperoleh maklumat
berdasarkan bahan sedia ada, implikasinya kanak-kanak SD tidak dapat
menunjukkan potensi diri mereka.
iii) Kanak-kanak SD sememangnya mempunyai masalah
dalam kemahiran berfikir dan masalah pembelajaran sejak kecil lagi. Keadaan
ini disebabkan oleh masalah pembelajaran yang mereka alami tidak dapat dikesan
dan tidak diberi rawatan sejak dari awal.
Masalah pembelajaran yang dialami ini akan menyebabkan mereka berhadapan
dengan pelbagai masalah sampingan yang lain seperti pertuturan, tumpuan yang
singkat, masalah tingkahlaku, masalah kefahaman, kurang kordinasi mata dan
tangan dan sebagainya (Learning
Disabilities Association of America, 2001)
3.2
Guru
Pendidikan Khas
i) Pendedahan dan pemahaman yang jelas berkaitan
dengan pendekatan pengajaran penerapan KB ke atas pelajar-pelajar pendidikan
khas oleh guru kurang dititikberatkan dan lebih kepada kreativiti guru
sendiri. Perkara ini diakui sendiri oleh
beberapa orang guru pendidikan khas yang ditemubual oleh pengkaji selepas
mereka menghadiri kursus KPLI dalam pendidikan khas sewaktu cuti
persekolahan pertengahan tahun 2006.
ii) Melalui temu bual yang dijalankan oleh
pengkaji terhadap guru-guru pendidikan khas yang telah menghadiri kursus
pendedahan yang diterima oleh guru sewaktu menghadiri kursus, hanya pengetahuan
asas tentang ciri-ciri kanak-kanak bermasalah pembelajaran, sukatan dan huraian
pelajaran pendidikan khas, kaedah pengajaran mengikut mata pelajaran dan
rancangan pendidikan individu (RPI) yang didedahkan kepada mereka namun
pengajaran penerapan KB ke atas kanak-kanak ini bergantung kepada kreativiti
guru sendiri.
iii) Selain itu,
menurut kajian yang telah dijalankan oleh Fatimah (1996), guru-guru menghadapi
masalah untuk mengaplikasikan pendekatan KB dalam pengajaran kerana mereka
tidak yakin, kurang mahir dan tidak jelas dengan pendekatan ini kerana kurang
pendedahan. Selain itu, melalui kajian
ini didapati subjek kajian tidak mempunyai sikap ingin mencuba serta tidak
cenderung untuk menggunakan kemahiran berfikir dalam pengajaran mereka.
iv) Masalah lain
yang dihadapi oleh guru ialah murid-murid berkeperluan khas ini diberi
kurikulum yang sama dengan murid-murid normal dan guru perlu membuat
pengubahsuaian kurikulum dan bahan pengajaran agar sesuai dengan proses
pengajaran dan pembelajaran supaya mereka memperoleh pencapaian yang optimum. Menurut
Harris (1996) kurikulum khas perlu bagi menggabungkan pengajaran tingkah
laku. Oleh itu, pendidikan emosi, sosial
dan tingkah laku juga penting bagi murid dengan keperluan khas.
4.0 Objektif Kajian
4.1 Mengenalpasti
proses penerapan KB dalam P&P oleh guru pendidikan khas ke
atas
kanak-kanak SD.
4.2 Mengenalpasti
tahap kemahiran guru dalam melakukan
penerapan KB sewaktu
P&P.
4.3 Mengenalpasti
tahap kesedaran guru dalam melakukan penerapan KB ke atas
kanak-kanak SD sewaktu P&P.
4.4 Mengenalpasti
hasil penerapan KB dalam P&P ke atas kanak-anak SD.
5. 0 Persoalan Kajian
5.1 Sejauhmanakah guru berupaya menerapkan KB ke atas
kanak-kanak SD sewaktu
P&P
5.2 Sejauhmanakah guru mempunyai kemahiran dalam
menerapkan KB dalam P&P
ke atas
kanak-kanak SD.
5.3 Sejauhmanakah guru sedar semasa melakukan penerapan
KB dalam P&P ke atas
kanak-kanak
SD.
5.4 Sejauhmanakah kanak-kanak SD dapat menguasai
penerapan KB melalui latihan
yang diberi.
6.0 Kepentingan Kajian
Kajian ini akan menyumbang kepada gaya
pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak SD melalui pendekatan berdasarkan
pencapaian kemahiran kritis dan kreatif kanak-kanak ini. Potensi penggunaan pendekatan KB kanak-kanak SD dalam
P&P pelajar pendidikan bermasalah pembelajaran masih belum diteroka secara
meluas dan kajian ini diharap dapat menyumbang pengetahuan ke arah ini. Oleh
itu kepentingan kajian ini diharap boleh dilihat daripada beberapa aspek :
6.1 Guru
Hasil daripada kajian ini diharap
akan dapat membantu guru merancang P&P selaras dengan tahap perkembangan
kognitif kanak-kanak SD melalui
pengaplikasian KB. Selain itu dapat
meningkatkan kesedaran guru akan kepentingan KB kepada kanak-kanak SD dan harus
mempunyai kemahiran dalam penguasaan KB agar mudah untuk diaplikasikan kepada
kanak-kanak SD. Dalam hal ini guru haruslah memastikan dan merancang P&P yang hendak digunakan dalam proses
pengajaran agar sesuai dengan tahap pemikiran kanak-kanak SD. Seterusnya guru lebih mudah untuk mengetahui sama ada
objektif yang hendak dicapai berhasil atau sebaliknya. Cara yang berkesan ialah
guru menyediakan objektif yang khusus
dari segi hasil pembelajaran yang dikehendaki.
6.2 Kanak-kanak
SD
6.3 Pusat Perkembangan Kurikulum (PPK)
PPK merupakan satu badan yang
bertanggungjawab dalam merangka kurikulum dan pelbagai program pendidikan. Melalui kajian ini, diharap dapat membantu pihak PPK untuk memperbaiki usaha dalam menerapkan P&P KB dalam kalangan kanak-kanak bermasalah
pembelajaran pendidikan khas agar lebih
efektif. Selain itu diharap dapat
membantu pihak PPK dalam merancang dengan lebih baik rancangan dan sukatan
pelajaran pendidikan khas bermasalah pembelajaran dengan menerapkan KBKK secara
berperingkat-peringkat. Penerapan KB dalam P&P mengikut tahap pencapaian
dan umur kanak-kanak bermasalah pembelajaran
membolehkan guru-guru
mengaplikasikan KB dalam P&P mereka mengikut rancangan harian.
7.0 Batasan Kajian
Terdapat
bebarapa batasan semasa kajian ini dilakukan iaitu:
i. Lokasi
Kajian ini dijalankan di
empat buah sekolah integrasi bantuan kerajaan yang terdapat di
daerah Larut Matang dan Selama.
ii.
Subjek
Subjek kajian terdiri daripada 6 orang guru pendidikan
khas yang telah berkhidmat lebih dari setahun di sekolah-sekolah tersebut.
iii.
Tempoh Kajian
Kajian ini telah dijalankan dalam tempoh tiga bulan di
sekolah-sekolah integrasi bantuan kerajaan di daerah Larut Matang dan Selama.
iv. Hasil Dapatan
Hasil
dapatan daripada kajian ini tidak dapat digeneralisasikan kepada kanak-
kanak
SD yang lain memandangkan kajian ini merupakan kajian kes dan
bilangan
sampel yang rendah.
8.0
Reka Bentuk
Kajian
Kajian
merupakan satu kajian kes. Kajian yang
dijalankan ini bertujuan untuk mengenalpasti penerapan KB oleh guru pendidikan
khas dalam P&P ke atas kanak-kanak SD.
Kaedah yang digunakan bagi tujuan pengumpulan data dalam kajian ini
adalah dalam bentuk kualitatif dan
kuantitatif. Tiga kaedah mengumpulkan
data yang digunakan ialah pemerhatian, temu bual dan soal selidik. Gabungan ketiga-tiga kaedah ini akan saling
melengkapi dan hasil kajian lebih mencerminkan keadaan sebenar. Menurut Mohamad Najib (1999), pemerhatian dan
temu bual dapat membantu penyelidik membuat penilaian yang lebih objektif
tentang jawapan responden di samping menjalankan kaedah soal selidik.
Kajian kualitatif juga sesuai digunakan bagi tujuan
penyelidikan yang tingkah laku
dipengaruhi oleh sekitaran tempat berlaku.
Oleh itu tingkah laku yang akan diperhatikan dalam sesuatu kajian
kualitatif mempunyai hubungan dengan tempat kajian dijalankan. Oleh itu Gay (1996) menegaskan bahawa jika
kita ingin memperoleh data yang relevan dengan keadaan yang sebenar, maka data
tersebut sepatutnya diperoleh oleh penyelidik yang melaksanakannya dalam
keadaan sebenar.
Melalui kajian
kuantitatif pula Mohamad Najib (1999)
menjelaskan bahawa kekuatan soal selidik adalah mudah ditadbir setelah dibina
dengan baik dan data juga senang diproses untuk dianalisis. Penggunaan soal selidik merupakan alat ukur
yang sering digunakan. Arahan dan soalan
yang diberi adalah piawai dan serupa kepada objek yang dikaji. Gerak balas subek terhadap rangsangan soalan
tidak dipengaruhi oleh penambahan atau pengurangan arahan.
9.0. Responden Kajian
Responden kajian terdiri
daripada enam orang guru pendidikan khas yang sedang berkhidmat di
sekolah-sekolah integrasi bantuan penuh kerajaan di Daerah Larut Matang dan
Selama. Responden dipilih menggunakan
rawak bertujuan. Antara ciri-ciri yang
diambil kira dalam pemilihan ini ialah bidang pengkhususan yang dimiliki dan
pengalaman mengajar dalam bidang pendidikan khas.
10.0
Tempoh Kajian
Tempoh masa yang
dijalankan bagi pengumpulan data kajian ini mengambil masa selama tiga
bulan. Sebanyak empat kali
sesi pemerhatian P&P dalam kelas
akan dijalankan sepanjang kajian ini.
Bagi sesi temu bual sebanyak dua sesi akan dijalankan yang melibatkan
guru yang mengajar iaitu sebelum P&P dan selepas P&P. Hal ini bertujuan untuk mengetahui
keberkesanan penerapan KB dalam P&P ke atas kanak-kanak SD melalui
penilaian guru.
11. 0 Pengumpulan Data
Pengumpulan data
dilakukan dengan tiga cara iaitu melalui pemerhatian, temu bual dan soal
selidik.
11.1 Pemerhatian
Dalam kajian ini kaedah pemerhatian merupakan
kaedah utama yang digunakan dalam
pengumpulan data. Kidder (1981), menegaskan bahawa kaedah pemerhatian yang
boleh digunakan sebagai satu alat penyelidikan adalah apabila dapat berfungsi
11.2 Borang
Senarai Semak Pemerhatian
a)Kemahiran guru merancang rancangan pelajaran.
Bil.
|
Aspek
|
Ada
|
Tiada
|
Tahap
|
i.
|
Isi pelajaran
|
|
|
1 2 3
4 5
|
ii.
|
Strategi pengajaran dan pembelajaran
|
|
|
1 2
3 4 5
|
iii.
|
Sumber pengajaran dan
pembelajaran/BBM
|
|
|
1 2
3 4 5
|
iv.
|
Penerapan kemahiran Berfikir
|
|
|
1 2
3 4 5
|
v.
|
Penerapan Nilai
|
|
|
1 2
3 4 5
|
vi.
|
Objektif pengajaran dan pembelajaran
|
|
|
1
2 3 4
5
|
b)Kemahiran guru menarik perhatian Kanak-kanak SD
terhadap P&P.
Bil
|
Aspek
|
|
Tiada
|
Tahap
|
i.
|
Penggunaan BBM yang
pelbagai
|
|
|
1 2
3 4 5
|
|
- Kad imbasan
|
|
|
1 2
3 4 5
|
|
- Bahan maujud
|
|
|
1 2
3 4 5
|
|
- Gambar bersiri
|
|
|
1 2
3 4 5
|
|
- Lembaran Kerja
|
|
|
1 2
3 4 5
|
ii.
|
Mempelbagai kaedah
pengajaran
|
|
|
|
|
- Lakonan
|
|
|
1 2
3 4 5
|
|
- perbualan/dialog
|
|
|
1 2
3 4 5
|
|
- Sumbang saran
|
|
|
1 2
3 4 5
|
|
- latih tubi
|
|
|
1 2
3 4 5
|
c) Kesedaran guru sewaktu menerapkan KB dalam P&P .
Bil
|
Aspek
|
Ada
|
Tiada
|
Tahap
|
i.
|
Penggunaan ayat tanya yang pelbagai
|
|
|
1
2 3 4
5
|
ii.
|
Penerangan secara berulang
|
|
|
1
2 3 4
5
|
iii.
|
Latih tubi terancang
|
|
|
1
2 3 4
5
|
iv.
|
Peneguhan dan ransangan
|
|
|
1
2 3 4
5
|
v.
|
Latihan/tugasan di akhir P&P
|
|
|
1
2 3 4
5
|
11.3 Temu Bual
Kaedah temu bual juga telah digunakan
kerana ia merupakan satu cara yang cepat untuk mendapat maklumat yang lebih
terperinci dalam satu masa yang singkat (Merriam, 1988). Kaedah temu bual juga
membolehkan penyelidik mengumpul pendapat, pemikiran, pandangan, dan pengalaman
dalam bentuk pernyataan langsung daripada sampel kajian sendiri.
11.4 Soal Selidik
Kekerapan Penilaian Guru terhadap Penerapan KB dalam P&P
ke atas Kanak-kanak SD
Bil. Kenyataan
kekerapan / peratus
5 4 3 2 1
min
1. Saya menggunakan
BBM bergambar dan
berwarna dalam P&P 16.7% 66.7% 16.7%
- - 4.0
untuk membantu (n=1) (n=4) (n=1)
penumpuan dan
penerapan KB
kanak-kanak SD.
2. Saya mempelbagaikan
kaedah dan teknik
pengajaran
sewaktu - 50% 50% - - 3.5
P&P
untuk menarik
(n=3) (n=3)
Minat
kanak-kanak
SD dalam
P&P.
3. Saya
mengulang-ulang
sesuatu
topik agar
kanak-kanak
SD 33.3% 50% 16.7% - - 4.7
dapat tahu
dan faham (n=2) (n=3) (n=1)
isi yang hendak
disampaikan.
4. Saya memberi
latihan
yang
berulang kepada
kanak-kanak
SD 16.7% 66.7% 16.7% - - 4.0
untuk mereka
lebih (n=1) (n=4) (n=1)
memahami
sesuatu
situasi.
5. Saya
menggunakan
BBM yang
mudah
Seperti
carta, bahan 16.7% 83.5% - - - 4.2
maujud dan
gambar (n=1) (n=5)
agar
kanak-kanak
SD mudah
menerima
Pembelajaran.
6. Saya memberi
latihan
yang
konsisten untuk
konsisten
untuk tahap 16.7% 66.7% 16.7% - - 4.0
pencapaian
dan (n=1) (n=4) (n=1)
penerimaan
kanak-kanak
SD dalam
P&P.
7.
Saya
membuat penabahan
dan perubahan dalam P&P
sehingga
kanak-kanak 16.7%
66.7% 16.7% - - 4.0
kanak-kanak
SD dapat
menguasai dan
memahami P&P(n=1) (n=4) (n=1)
Bil. Kenyataan kekerapan /
peratus
5 4 3 2 1 min
8. Saya
menggunakan
pelbagai
pendekatan
bagi melihat - 33.3% 66.7% - - 3.3
keupayaan
KB
(n=2) (n=4)
kanak-kanak SD.
9. Saya
menggunakan
Pengajaran
bertema - 50% 50% - - 3.5
Bagi
mengukuhkan
(n-3) (n=3)
Pengetahuan kanak-kanak SD.
10. Saya memberi bantuan
Dan peneguhan
kepada
Hasil kerja
Kanak-kanak 16.7% 66.7% 16.7%
- - 4.0
SD untuk meransang (n=1) (n=4) (n=1)
Pemikiran.
Skala Kekerapan :
5- AmatKerap, 4 - Kerap, 3-
Kadang-kadang, 2- Jarang-jarang,
1- Tidak Pernah
11.5 Dapatan
Pemerhatian
11.5.1 Analisis
Keseluruhan Pemerhatian Kemahiran Guru
Merancang Rancangan Pelajaran Empat Hari
Bil. Aspek 1 2 3 4 5 Min
i. Isi Pelajaran - - 50% 66.7% 83.3% 4.2
(n=3) (n=4) (n=5)
ii. Strategi pengajaran dan - - 50% 66.7% 83.3% 4.2
pembelajaran (n=3) (n=4) (n=5)
iii. Sumber pengajaran dan - - 50% 66.7% 83.3% 4.2
pembelajaran/ BBM
(n=3) (n=4)
(n=5)
iv. Penerapan Kemahiran
Berfikir - - 50% 66.7% 83.3% 4.2
(n=3) (n=4) (n=5)
v. Penerapan Nilai - - 50% 66.7% 83.3% 4.2
(n=3) (n=4) (n=5)
vi. Objektif pengajaran dan - - - 66.7% 83.3% 4.6
pembelajaran
(n=4) (n=5)
_____________________________________________________________________
11.5.2
Analisis
Keseluruhan Pemerhatian Kemahiran Guru menarik
Perhatian Kanak-kanak SD terhadap
P&P Selama Empat Hari
Bil.
Aspek
i. Penggunaan BBM yang pelbagai 1 2 3 4 5 min
Kad Imbasan - - 50% 66.7% 83.3% 4.2
(n=3) (n=4) (n=5)
Bahan Maujud - - 50% 66.7% 83.3% 4.2
(n=3) (n=4) (n=5)
Gambar bersiri - - - 66.7% 83.3% 4.6
(n=4) (n=5)
Lembaran Kerja - - 50% 66.7% 83.3% 4.2
(n=3) (n=4) (n=5)
ii. Mempelbagai Kaedah Pengajaran
Lakonan
- - - - - -
Perbualan/Dialog
50% 66.7%
83.3% 4.2
- - (n=3) (n=4)
(n=5)
Sumbang Saran
50% 66.7% - 3.6
- - (n=3) (n=4)
Latih
tubi
- - 50% 66.7%
83.3% 4.2
(n=3) (n=4) (n=5)
11.5.3 Analisis
Keseluruhan Pemerhatian Kesedaran Guru sewaktu
Menerapkan KB Selama Empat Hari _____________________________________________________________________
Bil. Aspek 1 2 3
4 5 min
______________________________________________________________________
i. Penggunaan ayat tanya -
- 50% 66.7% - 3.6
yang pelbagai
(n=3) (n=4)
ii. Penerangan secara - -
50% 66.7% 83.3% 4.2
berulang
(n=3) (n=4) (n=5)
iii. Latih tubi terancang - - 50% 66.7% 83.3% 4.2
(n=3) (n=4) (n=5)
iv. Peneguhan dan ransangan -
- 50% 66.7% 83.3% 4.2
(n=3) (n=4) (n=5)
v. Latihan/tugasan di akhir
P&P- - 50% 66.7% 83.3% 4.2
(n=3) (n=4) (n=5)
_____________________________________________________________________
11.5.4 Hasil
Pembelajaran Enam Kanak-kanak SD
_____________________________________________________________________
Responden Kanak-kanak SD Penerapan KB Peratus
_____________________________________________________________________
Responden
1A A Ada 65%
Responden
2A B Ada 55%
Responden
1B C Ada 70%
Responden 2B D Ada 60%
Responden 1C E Ada 60%
Responden 2C F Ada 60%
______________________________________________________________________
Jumlah =
6
6
Ada
100%
______________________________________________________________________
Hasil dapatan penilaian yang dijalankan ke atas
kanak-kanak SD menunjukkan kanak-kanak SD dapat menerima penerapan KB dalam
P&P walaupun tidak menguasainya seratus peratus. Latihan atau tugasan yang dijawab oleh
kanak-kanak SD ini berdasarkan topik
yang telah diajar dan kanak-kanak ini dibimbing oleh responden sewaktu menjawab. Soalan aras rendah seperti soalan berbentuk menguji pengetahuan dan
pemahaman kanak-kanak SD boleh difahami dan diingati oleh kanak-kanak SD
walaupun untuk jangka waktu yang singkat
12.0 Perbincangan Dapatan Kajian
Perbincangan dapatan kajian adalah berdasarkan penerapan KB dalam P&P ke atas kanak-kanak SD. Hasil analisis data yang dijalankan menunjukkan bahawa
responden telah menerapkan KB dalam P&P ke atas kanak-kanak SD. Hasil analisis data-data
soal selidik, temu bual dan pemerhatian boleh diringkaskan seperti berikut:
i)
Guru
telah berjaya menerapkan KB dalam P&P ke atas kanak SD melalui
Penggunaan BBM yang sesuai
dalam penerapan KB dalam P&P.
ii)
Guru mempunyai kemahiran dalam penerapan KB
dalam P&P ke atas kanak-kanak SD melalui rancangan pelajaran yang
dirancang.
iii)
Guru berkemahiran untuk menarik perhatian
kanak-kanak SD dalam P&P melalui penggunaan BBM yang pelbagai dan melalui
kaedah pengajaran pembelajaran yang pelbagai.
iv)
Guru mempunyai kesedaran sewaktu menerapkan
KB dalam P&P ke atas kanak-kanak SD.
12.1 Strategi Penerapan Kemahiran Berfikir (KB) ke
atas Kanak-kanak Sindrom
Down (SD)
Berdasarkan analisis yang diperolehi melalui soal
selidik, temu bual dan pemerhatian, dapatlah disimpulkan bagi tujuan penerapan
KB ke atas kanak-kanak SD strategi yang berikut dapat dilakukan dengan
berkesan.
i) Penggunaan Bahan
Bantu Mengajar (BBM) oleh guru sewaktu P&P
dijalankan :
- praktikal
- mudah diguna
- berwarna
- mudah difahami
- maujud
ii) Kemahiran guru
Menarik Perhatian Kanak-kanak SD terhadap P&P yang
dijalankan
- Penggunaan BBM yang pelbagai
- Kaedah pengajaran yang pelbagai
- Kreativiti guru dalam pengajaran dan pembelajaran
- Aksi guru
- Penggunaan BBM
-Nada suara
iii) Kesedaran guru sewaktu penerapan KB
- Ayat tanya pelbagai
- Latih tubi
- Latihan akhir
- Ayat tanya berulang
- Peneguhan
13.
Penutup
Kesimpulannya, dapatlah dikatakan bahawa
guru-guru pendidikan khas telah menerapkan KB dalam P&P ke atas kanak-kanak
SD. Guru pendidikan khas juga menggunakan BBM semasa proses
pengajaran dan pembelajaran. Di samping
itu, mereka juga telah merancang rancangan pengajaran dan pembelajaran yang
bersesuaian dengan penerapan KB.
Jelas sekali, segala potensi, kebolehan, dan kemahiran
kanak-kanak ini perlu diasuh dengan sabar dan tekun. Oleh itu, telah tiba masanya semua pihak
memberi kerjasama bagi memastikan penerapan KB dalam P&P ke atas
kanak-kanak SD ini terus mendapat keutamaan.
No comments:
Post a Comment